avagy mihez, mit igyunk?

2017. november 02. 11:48 - Szeszmeralda

Ne tököljünk, együnk tököt!

sutotok.jpg

Kicsit nem figyeltem oda, és tél lett! Nektek nem ilyen nagyon hirtelen történt? Az egyik pillanatban még csodás napsütés és meleg volt, most meg...nekem a halálom a tél. Egyedül azt szeretem, amikor leesik az első hó. Mondjuk az mostanában áprilisban szokott bekövetkezni.:-D De ha kesergek, ha nem, jobb nem lesz, ezért a legjobb megoldás, ha remek ételekkel, és italokkal vigasztaljuk magunkat. Azt hiszem kijelenthetem, hogy az ősz slágere a tök! Nem csak dísznek kiváló, hanem millió fajta étel készülhet belőle. Amúgy én imádom a halloween-t, hiába nem magyar, annyira kreatív és szellemes díszeket, jelmezeket lehet készíteni ilyenkor. Ki is van cicomázva a lakás! 

Szóval szeretnék nektek egy pár receptet leírni, hogy lássátok, milyen sokszínűen fel lehet használni ezt a nagyon egészséges, és finom zöldséget. Engedjétek meg, hogy pár szóban felsoroljam a jótékony hatásait. Tele van vitaminokkal, úgymint: cink, kalcium, réz, vas, mangán, c-vitamin, karotin, B1, B2, B6 vitamin, biotin, folsav. Feszesíti a bőrünket, serkenti a máj működösét, nátha, asztma ellen kiváló, béltisztító, remek fogyókúrás étel! Ezt végig olvasva máris ellenálhatatlan vágyat érzek arra, hogy megegyem.

És meg is fogom, ugyanis azzal indítottam a reggelt, hogy sütöttem egy nagy adagot, igaz, ebből sütőtök krémleves készül majd. Sokkal finomabb, ha megsütitek előtte, és nem csak főzitek, sokkal koncentráltabb az íze. Én úgy szoktam csinálni, hogy vajon megpárolok egy hagymát, kis kakukkfűvel, amikor kész, egy kis mézet csorgatok rá (2 e. kanál kb.), az kicsit rákaramellizálódik, utána egy fél liter alaplével felöntöm, beleteszem a kockára vágott almát (1 db) és krumplit (szintén 1 db). Amikor megpuhulnak, beleteszem a megsült tök húsát. Ráengedem a botmixert, pürésítem, narancslével ( fél deci), sóval, borssal, frissen reszelt szerecsendióval ízesítem, majd az egészet hígitom  kb 1-1,5 dl tejszínnel. De a tejszín el is hagyható, anélkül is finom. Pirítok egy kis tökmagot, bacont, majd megszórom parmezán forgáccsal. Összefut a nyál  a számban, amúgy is ebédidő tájékán járunk. Igazán szerintem a levesekhez senki nem iszik bort, de ha mégis, akkor mindenképp egy tokaji bort ajánlanék hozzá, nem túl édeset, egy szamorodnit. Vagy egy hordóban érlelt chardonnayt, a leves és a bor krémessége miatt.

De lássuk, mit lehet még készíteni belőle. Valamelyik nap egy mézes, chilis, szójaszószos sült tököt csináltam, mini húsgombócokkal. Készíteni kell egy pácot, mely gyömbérből, szójaszószból, mézből, chiliből, olajból áll. Ebbe beleforgatjuk a 2 cm kockára vágott, meghámozott tököt, jól összekeverjük, és egy sütőpapírral bélelt tepsibe öntjük, és megsütjük, Mivel itt a szójaszósz, és a gyömbér a két legkarateresebb íz, ehhez kell bort választani. Ezek keleti ízek, amikhez a cserszegi fűszeres illik a legjobban, vagy egy fűszeres tramini.  Akit az egész recept érdekel, a blog végén megtalálja a linket. Érdemes megcsinálni, nagyon fini. 

Akkor van a kedvenc köretem, ami sima krumpli, és édesburgonya keveréke, fetasajttal és korianderrel. Itt nyugodtan az édesburit leválthatjuk tökkel. Annyi csak, hogy a krumplit megfőzöd, a tököt is, leszűröd, egy tálba teszed, kicsit krumplinyomóval összetöröd-de nem apróra-megszórod sóval, borssal, rámorzsolod a fetát, és a friss koriandert.  Olyan tökéletesen harmonikus. Pedig mennyi ideig nem szerettem a koriandert, most meg frankón függőségem van. Szerintem egy tokaji száraz furmint nagyon megy hozzá.

Készíthetünk sütótökös pitét is. Nah, itt nem írok le receptet, mert lehet, hogy jól főzök, de csapnivalóan sütök, sőt egyáltalán nem is próbálkozok vele. De állítólag aki főzni tud, az nem süt, és fordítva is igaz. Persze biztosan vannak kivételek, akik mindkettőt remekül csinálják. De azért bort mindenképpen ajánlok hozzá, egy késői szüretelésű olaszrizlinget. Mondjuk Somlóról, vagy Badacsonyból. 

Amint látjátok, rengeteg minden készíthető belőle, és ezek csak azok, amiket én szoktam készíteni, neten annyi, de annyi recept van. Legyetek bátrak, és keresgéljetek, kísérletezzetek, és rájöttök, hogy a hétköznapi, megszokott ételeket hogy fel lehet dobni. És szerintem időben nem sokkal több ezeket elkészíteni. 

Itt pedig a recept, amit ígértem:

https://www.lidlkonyha.hu/Receptek/Cayenne-borsos-sertesfalatkak-mezes-gyomberes-sult-sutotokkel-rukkolaval-es-tokmaggal

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://milyenbort.blog.hu/api/trackback/id/tr1513120110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
avagy mihez, mit igyunk?
süti beállítások módosítása