avagy mihez, mit igyunk?

2016. június 21. 11:57 - Szeszmeralda

Desszertek és borok- és hozzá nem csak desszertborok

eper_pezsgo.jpg

Kis kihagyás után itt vagyok újra! Alkotói válságban voltam. Most, hogy már többen olvassák a blogom, több kritikát is kapok, ami teljesen megkavart. Mindenkinek van egy-két tanácsa, hogy "én így írnám", én "úgy írnám"...és ettől teljesen összezavarodtam, kicsit elvesztettem a saját stílusomat. De aztán rendbe tettem magamban a dolgokat és úgy folytatom, ahogy eddig, természetesen azért nem találtak ezek a vélemények süket fülekre. A  múltkor ott hagytam abba, hogy itt a grillszezon, mit is igyunk ilyenkor? De aztán több barátom nekem szegezte azt a kérdést, hogy sütemények mellé milyen borokat igyunk? A sok kis édesszájú! Szóval így inkább erről írok most, amúgy is úgy veszem észre, hogy "szülinap" szezon van, mert minden hétre jut egy. És ugye azt senki nem gondolja komolyan, hogy az édességekhez majd vizet iszunk?

A legkézenfekvőbb megoldás természetesen egy desszertbor, és azokat is jó szívvel ajánlom, de  annyi másféle bort tudunk még választani, ha egy kicsit kísérletezünk, és bátrabbak vagyunk. Hol is kezdjem? (Nem is olyan egyszerű ez a téma, mint ahogy azt én elgondoltam.) A legfontosabb szabály az, hogy a desszert SOHA ne legyen édesebb a bornál. Ugyanis ha ez megtörténik, a desszert édessége teljesen elnyomja a kevésbé édes bor ízét, és nem fogtok érezni semmit. Talán úgy lesz a legegyszerűbb, ha kategóriákba rendezem a desszerteket, bár itt is, mint az összes étel-ital párosításnál, borzasztóan szerteágazó a téma. Nem én vagyok az egyetlen, akinek a becsípődése a pezsgő, elég sok sommelier ajánlja, még akár a csokisokhoz is, mivel a pezsgő frissessége, szénsavassága jól kiegészíti a süteményeket.  Hihetetlen, hogy akármilyen témába fogok bele, a legvége az lesz, hogy mindig, mindenhez igyunk pezsgőt! (Szerintem a Hungária pezsgő pincészet jelentős bevételi forrása tőlem és barátnőmtől származik :-))

Kezdjük az enyhe édességi fokkal rendelkezőkkel, mint pl. az édes kekszek, vaníliás desszertek, pudingok, túrótorták stb... Ezekhez kipróbálhatunk egy félédes traminit, vagy egy édes, reduktív eljárással készült fehérbort,  pl. a Thummerer Pincészettől  egy muscat ottonel-t. Ha a tortán gyümölcs is van, és azok pirosbogyósak, akkor inkább egy félédes rozét adjunk hozzá. Amennyiben barack, körte, alma, akkor az előbb említettek mehetnek. A külföldön élők kedvéért említeném hozzá a Chenin blanc-ot.

Édesebb, krémesebb desszertekhez, mint a mézes sütemények, francia krémes, a tiramisu, az Eszterházy torta, diós sütik, ezek mellé már egy késői szüretelésű fehérbort válasszunk tokajból, de egy édes sherry sem rossz megoldás (de ne igyunk sherryt, ha megtehetjük, hogy tokajit iszunk). 

Ha a desszertünk fehércsokival készül, akkor illik mellé egy hordós chardonnay, mert ezeknek a boroknak a jellemzői a vaníliásság, a krémesség, ami a csokiban is fellelhető. Biztos, hogy különlegesebb élményt kapunk, mint egy édes borral. Arról nem is beszélve, hogy sok ember nem is szereti az édes bort. Ahogy sötétedik a csoki, a bor is úgy sötétedik hozzá, a tejcsokis desszertekhez pl. már egy  kadarkát is ihatunk.

A legvégére hagytam az én kedvenceimet, a csokis, csoki mousse-os, étcsokis tortákat, amikhez próbáljatok ki egy barrique cabernet franc-ot, vagy egy nagy testű, nehéz vörösbort. Fantasztikus! Ugye a barrique hordó használata miatt a bornak van egy csokis, krémes aromája, így az szépen kiegészíti ezeket a desszerteket. De aki ódzkodik attól, hogy száraz bort igyon, akkor próbálkozzon meg egy 5-6 puttonyos tokaji aszúval, vagy ami még egy nagyon szép választás lehet mellé, az egy 10-20 éves portói bor. 

Tudom, hogy most csak egy szeletet hasítottam ki a tortából ( jaj, de stílusos vagyok), hiszen rengeteg féle-fajta sütemény létezik, de csak a fő irányvonalakat próbáltam  felvázolni nektek. De tudjátok: ha bármi kérdés felmerül bennetek, akkor bizalommal forduljatok Szeszmeraldához!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://milyenbort.blog.hu/api/trackback/id/tr338809548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
avagy mihez, mit igyunk?
süti beállítások módosítása