avagy mihez, mit igyunk?

2017. augusztus 08. 15:46 - Szeszmeralda

A tanninról röviden

tannin.jpg

Azt hiszem, most már nem lehet panaszunk az időjárásra, maximum azért, mert egy kicsit túlzottan is belehúzott. Ebben a nagy melegben nem iszom vörösbort, mert túl nehéz, és nem igazán kívánom. Ez alól egyetlen kivétel van, amikor engedek egy tele kád forró vizet, mindenféle habbal, fürdősóval, ahhoz muszáj vörösbort inni, a fehérrel nem működik. Érzem, ahogy átszáguld az ereimen, vérré válik bennem, átmelegíti a testem és a lelkem. Közben nagyon jól el tudok gondolkozni az élet nagy dolgairól, sokszor ott születnek meg a blogomhoz az ötletek. Szól a kellemes zene, maga a mennyország. Ezt mindenkinek ajánlom, mert totál feltöltődés és kikapcsolódás. Na, és mivel ritkábban iszom, (nem bort, csak vöröset) ezért sokkal, de sokkal jobban érzem az ízeit, és a hibáit is. Azt mondják, hogy ha sokáig csak egy félét iszol, hozzászokik az ízlelésed, és már nem érzed olyan jól az ízeket. Teljesen igaz. Szóval most egy Vylyan merlot-t ittam, rengeteg ízt éreztem benne,  a bogyós gyümölscsöktől kezdve, a málnán át, viszont elég erősen jelen volt a tannin is benne, amit amíg zömében vöröset ittam, nem éreztem ennyire bántónak. A külföldi szakértőknek általában ez a kifogása a magyar vörösek ellen, hogy nagyon uralkodik rajta a fa, (ugye a hordós érlelés) ezáltal nagyon húzósak a tanninok. Én eddig nem értettem velük egyet, de most átjött, hogy miről is beszélnek.

Nah, de derítsünk rá fényt, hogy mi is az a tannin. Egyszerű magyar nyelven a csersav. Ahogy fentebb említettem, egyrészt származhat a hordóból, az érlelés során keletkezik. A bor érintkezik a dongákkal, és átveszi annak az "aromáit."  Például biztosan sokszor érzitek, hogy egy kicsit vanilia, vagy csoki, szivar illata/ íze van a bornak, az a hordó miatt van. Az sem mindegy, hogy milyen pörkölésű hordóba teszik a bort. A pörkölés erősségétól függően, teljesen más ízeket kaphat a bor. Az is befolyásolja, hogy milyen tölgyfából készül a hordó. Érdekes módon a csertölgy tartalmazza a legkevesebb csersavat, pedig a neve alapján én pont arra tippeltem volna, hogy ebben van a legtöbb. Ezek a tanninok aztán szelídülnek az idők során, főleg ha még palackos érlelést is kap a bor. 

Másrészt magából a szőlőből, a szőlőfürt kocsányából, a szőlőszem héjából és magvából is származhat. Biztosan ettétek már meg egy picit a szőlő szárát, (ha más nem, gyermekkorotokban) és éreztétek, hogy összehúzza az egész szátokat. Vagy ha egy magot elrágtok, az is milyen fanyar. Amúgy egyétek csak a magját is, mert igazán egészséges. 

A  csersav nemcsak a borban található meg, hanem a kávéban, a zöldteában, az igazi csokiban, a fahéjban, a gránátalmában...sorolhatnám még.

Igazából ennyit szerettem volna elmesélni, lehet, most megróttok, hogy ilyen rövid írással szúrom ki a szemeteket, de szerintem ebben a témában ennyi van, nem kell mindig oldalakat megtölteni. :-D És ha csak egy napra is, de beköszöntött az ősz, és mivel ezért fázom, lehet, hogy este vörösbort iszom. És lehet, hogy még a habokban is elmerülök. 

Jaaa, és a lényeg! A csersavnak is egy csomó jó élettanni hatása van, például  megakadályoz­za a sejtek károsodását, így védelmet nyújt­ a szív- és érrendszeri betegségek és a rák ellen. Szóval már megint egy érv a borivás mellett! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://milyenbort.blog.hu/api/trackback/id/tr5112716720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
avagy mihez, mit igyunk?
süti beállítások módosítása